المشاركات

عرض المشاركات من أكتوبر ٢٨, ٢٠١٤

Living by the pen in Israel, Destroyed by the pen in Jordan

صورة
Living by the pen: Why the world is catching on to the Jewish emphasis on education The traditional Jewish emphasis on education has become a model for success in the information age. Countries are realizing that education is no longer necessary just to thrive, but to survive. By  Yael Shahar  |  Oct. 28, 2014 |  An illustrative image of college students in class. Photo by Dreamstime How much should one expect to pay for an education? How much should a society invest in producing educated citizens? One might put it differently: How much does a lack of citizens’ education cost a society? Earlier this month, Lower Saxony became the final state in Germany   to do away with all public university tuition , making education from infancy to a Ph.D. free for all German citizens – and even for non-citizens living there. Germany thus joins Norway and Sweden in providing tuition-free education. In fact, considering that students in these countries also receive generou

عروبة اللغة الأمازيغية !

صورة
عروبة اللغة الأمازيغية وإيديولوجية النزعة البربرية الاستعمارية بقلم الدكتور عثمان سعدي*      النزعة االبربرية:     قبل دخول المستعمر الفرنسي المغرب العربي ابتداء من الجزائر سنة 1830 ، لم يكن هناك أمازيغي واحد قال بأنه أمازيغي وليس عربيا، أو طالب باعتماد اللغة الأمازيغية بدل اللغة العربية. فحتى قبل الإسلام كانت توجد بالمغرب العربي  لغة فصحى عروبية مكتوبة هي الكنعانية ـ الفينيقية، محاطة  بلهجات شفوية  أمازيغية عروبية قحطانية، ولمدة سبعة عشر قرنا   . وعندما جاء الإسلام حلت العدنانية التي نزل بها القرآن الكريم محل اللغة الكنعانية. واستمر المغاربة يتعاملون مع العربية كلغتهم وساهموا في تطويرها، مثل صاحب كتاب الأجرومية  ابن أجرّوم  العالم الأمازيغي من المغرب الأقصى المتوفى سنة 672 هـ ؛ ومثل  ابن معطي الزواوي  المتوفى سنة 628 هـ  الأمازيغي من بلاد القبائل، الذي نظم النحو العربي في الف بيت، سابقا بقرن ابن مالك الذي توفي سنة 730 هـ والذي اعترف بفضله في السبق قائلا: وتقتضي رضىً بغيـرِ سُخْـطِ فائـقـةً ألْفِيَّـةَ ابْنِ مُعْـطِ وَهْـوَ بِسَبْقٍ حائِـزٌ تفضيـلاً مستوجِبٌ ثنـائ